Thursday, 5 December 2013

Perihal Garam vs Jentik-jentik


Cerita kita pada hari ini adalah...(jeng3x)....garam vs jentik2...
2 3 hari lepas jiran bawah umah Cik T kena denggi..seram lak kita dengar..lepas tu terus Cik T g cek dekat semua kawasan umah yang mempunyai takungan air..tengok2 ade jentik2...memang Cik T panik giler la....(dalam hati apa nak buat ni)..

Masa tu jugak kol En Suami suh belikan ubat penghapus jentik2..die pon pegi la kedai hardware..dalam 2 3 biji kedai jugak la..nak tau ape tokey tu cakap..kalau ubat jentik2 pegi beli dekat farmasi la..asben Cik T blur sekejap..apalagi terus balik umah letak tangan kat dahi (aku nak beli ubat jentik2, bukan nak beli ubat demam, ape punya tokey la)..huhu..macam, pelik jer macam konfius jer..huhuu

Di samping itu (ayati sastera sangat kan)..hehehe..Cik T pon bersih la semua bekas tempat simpan air..sambil2 nak nanges gak..sebab dah penat sangat...esoknya datang ofis, duk termenung jer..pening + takut..

Nak dijadikan cerita,  kakak ofis tanya la...Cik T pon jawab la...nak tau ape petua nak mampuskan  nak hapuskan jentik2 adalah GARAM. Apalagi, kita balik jer, terus singgah kedai beli garam 1 paket. Sampai umah, benda lain takde dalam kepala, terus tuangkan separuh garam dalam tempat yang berpotensi untuk air bertakung.

Alhamdulillah, petua tu betul2 menjadi la..jentik2 terlah dihapuskan..Cik T hepi, xyah nak takut2 lagi..wah2x.

 
vs


6 comments:

  1. Klau bilik air mcm mna pulak?
    T0mpang tanya kat mna kite dpt beli obat jejentik ye?

    ReplyDelete
  2. Klau bilik air mcm mna pulak?
    T0mpang tanya kat mna kite dpt beli obat jejentik ye?

    ReplyDelete
  3. Dekat supermarket banyak dah jual.. Biasanya bahagian racun serangga :)

    ReplyDelete
  4. Dekat supermarket banyak dah jual.. Biasanya bahagian racun serangga :)

    ReplyDelete
  5. Mintak kat klinik kesihatan.. Free

    ReplyDelete

 

My Name is Miss Ayati Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template